Hyviä tuloksia ja selkeitä onnistumisia – Näin Sokka-hanke täytti tavoitteensa

ep-lintu


Enemmän yhteisöllisyyttä ja osallisuutta. Toimivia työkaluja oppilaitosten arkeen. Onnistunut yhteistyö 15 kansanopiston kesken. Tehty!

Sokka-hankkeen loppusuoralla kelpaa hymyillä, koska tavoitteet ovat täyttyneet.

Kansanopistojen sosiaalisesti kestävä ammatillinen koulutus eli Sokka-hanke on edistänyt opiskelijoiden osallisuuden ja vaikuttamisen mahdollisuuksia, yhdenvertaisuutta ja hyvinvointijohtamista kansanopistoissa.

Todella hienosti onnistuttiin esimerkiksi hyvinvoinnin edistämisen tavoitteessa.

– Erityisen hyvää oli opiskelijoiden omat kokemukset siitä, että he ovat osallisia, heidän elämänsä on merkityksellistä ja heidät kohdataan kansanopistossa. Olemme todella ylpeitä siitä, että opiskelijoiden oma kokemus osallisuudesta vahvistui, Suomen Kansanopistoyhdistyksen ja Sokka-hankkeen koordinaattori Anni Henricson sanoo.

STEP-koulutuksessa tärkein tulos on yhteisöllisyyden ja osallisuuden lisääntyminen.



Tutkija Antti Maunu Turun yliopistosta analysoi Sokka-hankkeen tuloksia ja onnitteli aikaansaannoksista.

– Tuloksista ilmeni osallisuuden vahva kokemus. Se oli kasvanut kyselykertojen välillä. Erityisen hyvä tulos tuli väittämistä ”Pystyn vaikuttamaan joihinkin elinympäristöni asioihin”, ”Koen, että minuun luotetaan” ja ”Saan myönteistä palautetta tekemisistäni”.

Hänen mukaansa tulosten taustalla on työntekijöiden vahva kyky kohdata ja tukea opiskelijoita.

Arvokasta oli myös yhteistyö 15 kansanopiston ja Kansanopistoyhdistyksen kesken. Verkosto pystyi toteuttamaan tavoitteet ja huomasi samalla, miten tärkeää ja tuloksellista yhteiskehittäminen on.

– Se on fiksua resurssien käyttöä, kun teemme yhdessä. Samalla hyötykin on moninkertainen, kun kehityksen tulokset ovat monen oppilaitoksen käytössä, Anni Henricson korostaa.

STEP-koulutus saavutti hienoja tuloksia

STEP-koulutuksessa käytettiin Sokka-hankkeessa laadittuja toimintamalleja ja työkaluja niin, että yhteisöllisyys, osallisuus ja opiskelijoiden vaikuttaminen lisääntyivät selvästi.

– Uudet toimintatavat ovat solahtaneet luonnollisesti oppilaitoksemme arkeen. Tuntuu, että opiskelijat pääsevät nyt aidosti vaikuttamaan, ja se on luontevaa, eikä mikään haastava lisätyö, sanoo STEP-koulutuksen opiskelijatoiminnan koordinaattori Inka Finne.

Muutokset ovat keränneet kiitosta myös opiskelijoilta, jotka ovat antaneet aikaisempaa enemmän myönteistä palautetta. Hyvät arviot ovat hyödyllisiä esimerkiksi kansanopiston markkinoinnissa.

STEP-koulutuksessa opiskelijat pääsevät nyt aidosti vaikuttamaan.

Nyt opiskelijoiden ääni tulee kuuluviin

STEP-koulutus uudisti opiskelijakuntatoimintansa Sokka-hankkeen toimintamallin ja oppaan avulla. Lisäksi otettiin käyttöön Sokan kehittämä osallisuuskartta.

– Nämä olivat todella toimivia työvälineitä! Nyt opiskelijoiden ääni tulee aidosti kuuluviin, Inka Finne sanoo.

Samaa mieltä on STEP-koulutuksen opiskelija Eemi Utriainen. Hän oli mukana uudistamassa opiskelijakuntatoimintaa.

Sokka-työkalujen ansiosta opiskelijatoimikunta on nyt järjestelmällistä ja organisoitua, ja sen viestintä on toimivampaa kuin ennen.

– Ehdottomasti parasta on se, miten uudistus selkeästi lisäsi yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia koko kampuksella ja eri alojen opiskelijoiden välillä. Myös matka koulun päättäjien ja opiskelijoiden välillä on lyhentynyt, Utriainen kertoo.

”Uudistus selkeästi lisäsi yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia koko kampuksella”, Eemi Utriainen
kehuu.

Ota toimivat työkalut käyttöön!

Yksi Sokka-hankkeen näkyvimmistä aikaansaannoksista on Sosiaalisesti kestävän ammatillisen koulutuksen toimintakäsikirja. Sen toimintamallit opastavat yhdenvertaisuuden ja osallisuuden edistämisessä, tasa-arvo- ja
yhdenvertaisuussuunnittelun edistämisessä ja hyvinvointijohtamisen kehittämisessä. Käsikirjan malleja ja materiaaleja voi hyödyntää vapaasti omassa oppilaitoksessa.

Toimintakäsikirjasta löytyy muun muassa yhteisöä etsimässä peli. Sitä voi pelata esimerkiksi älypuhelimella. Pelissä tutustutaan opiskeluun, oppilaitokseen, opiskeluhuoltoon ja oppilaskuntatoimintaan. Peli päättyy juhlasaliin ja valmistujaisiin.

– Yhteisöllisyyspelistä tuli tosi hyvä ja innostava! Joillekin pelillisyys on oikea keino motivoitua ja kiinnittyä oppilaitokseen, hankkeen koordinaattori Anni Henricson toteaa.

Oppilaitosyhteisöjen yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa edistetään toimintamallien kautta. Niistä on jo saatu positiivista palautetta kansanopistoilta.

– Mallit tukevat yhteisöllistä toimimista niin, että samalla edistetään yhdenvertaisuutta, Henricson sanoo.

Myös hyvinvointijohtaminen kohentuu toimintamallien avulla. Niitä testanneet kansanopistot olivat erittäin tyytyväisiä saamaansa apuun.

– Hyvinvointijohtamisen toimintamalleja kannattaa hyödyntää, koska ne luovat raamit ja systemaattisuutta hyvinvoinnin edistämiseen. Silloin kaikki tietävät, miten toimitaan ja mikä on keskinäinen työnjako.

Tutustu sosiaalisesti kestävän ammatillisen koulutuksen toimintakäsikirjaan




Kansanopistojen sosiaalisesti kestävä ammatillinen koulutus on kansanopistojen ammatillisen koulutuksen yhteishanke. Hankkeen tavoitteena on edistää monipuolisesti opiskelijoiden ja opistoyhteisöjen hyvinvointia ammatillisessa koulutuksessa. Hanke on käynnissä 19.12.2022–30.4.2025 ja sitä rahoittaa Opetushallitus.

Jaa sivu

Äitienpäivälounas opistolla su 14.5.

Tuttuun tapaan opiston ravintola Katajanmarjassa on tarjolla maittava ja monipuolinen äitienpäivälounas sunnuntaina 14.5. klo 11:30-14:00. Noutopöydän antimet koostuvat muun muassa seuraavista: nyhtöpossua kastikkeessa, lämminsavulohi, aurabroilerleikkeet, sillikaviaari, lämmin kasvis, perunat sekä salaatti – ja leipäpöytä ja juomat. Jälkiruokana on kahvin ja teen lisäksi passionmousse-täytekakkua, vaahtokarkkeja ja suklaakeksejä. Menun hinta aikuisille on 30€, lapset 5-12 v. 15€

st-pere-de-rodes-luostarissa

Retkiä, runoja ja runsaasti elämyksiä opintomatkalla Espanjan Gironassa

Sunnuntaiaamuna 16. huhtikuuta 2023 Etelä-Pohjanmaan Opiston 16 opiskelijaa vapaan sivistystyön eri linjoilta sekä kaksi opettajaa lähtivät Seinäjoen rautatieasemalta kohti Espanjan Gironaa. Viikon mittainen opintomatka toteutettiin Erasmus+ opiskelijoiden liikkuvuus -hankkeen mahdollistamana, ja opistolla sitä koordinoi englanninopettaja Cristina Catargiu. -Hankkeen tavoitteena oli tutustua vieraaseen kulttuuriin ja kehittää käytännössä kulttuurienvälistä viestintää sekä huomioida yhtäläisyyksiä ja erilaisuuksia suomalaisen kulttuurin

Avoimia työpaikkoja opetuspäiväkoti Pääskysaaressa

Haemme opiston opetuspäiväkoti Pääskysaareen kahta varhaiskasvatuksen opettajaa tai sosionomia sekä kahta varhaiskasvatuksen lastenhoitajaa. Päiväkoti Pääskysaari on Korpisaaren Säätiön ylläpitämä yksityinen päiväkoti Ilmajoella, ja se toimii myösopetuspäiväkotina Etelä-Pohjanmaan Opiston lastenohjaajaopiskelijoille. Kasvatuksessa painotammemaaseutuhenkisyyttä, yhteisöllisyyttä ja osallisuutta. Työtehtävissä on kuuden kuukauden koeaika, rikosrekisteriote vaaditaan, ja aloitus on sopimuksen mukaan. Palkkaus yksityisen sosiaalialan TES. Vapaamuotoiset hakemukset ja CV lähetetään

Elina-ja-Marja-nayttelyn-avajaiset

Kirjoittamattomat-valokuvanäyttely Liakka-talossa 27.3.-31.5.2023

Kenellä on lupa kotiseutuun? Näkyykö kotiseutu ulospäin, vai elääkö se sisällämme tarinoina, arvoina ja kokemuksina? Vai onko kyse siitä, että tuntee olevansa jossain kotonansa? Entä voiko joku kieltää sinua tuntemasta tai elämästä kotiseutuasi? Kirjoittamattomat on näyttely, joka haastaa kävijää pohtimaan näitä kysymyksiä ja luomaan tarinaa, jossa merkityksellistä ei ole se mistä tulemme, vaan se, että

monimuoto-opinnot

Uusia avauksia opiston opintotarjonnassa

Etelä-Pohjanmaan Opisto vastaa lisääntyneeseen monimuotokoulutuksen tarpeeseen avaamalla neljä opintolinjaa monimuoto-opiskelijoita ajatellen. Kasvatustiedettä, psykologiaa, sosiaali- ja terveysalaa sekä luovaa kirjoittamista ja sanataidetta pystyy ensi syksystä alkaen opiskella joustavasti esimerkiksi työn ohessa. – Monimuotototeutus on tarkoitettu opiskelijoille, jotka haluavat edistää opintojaan esimerkiksi työn, aktiivisen harrastuksen tai perhe-elämän rinnalla. Opinnoissa korostuu itsenäinen työskentely. Lähiopetusta on vain neljänä päivänä

Kulkue-Pride

Ilmajoki Pride tarjoili monipuolista ohjelmaa opistolla

Etelä-Pohjanmaan Opistolla järjestettiin 15. maaliskuuta Ilmajoki Pride, joka oli kuluvan vuoden ensimmäinen eteläpohjalainen pride-tapahtuma. Tapahtuman suojelijana toimi Ilmajoen kunnanjohtaja Ari-Pekka Laitalainen. Iltapäivän aikana Liakka-talossa oli monenlaista toimintaa: Lakeuden Sateenkaaren järjestämässä työpajassa askarreltiin muun muassa lippuja ja banderolleja, ja meikkaus- ja maskeerauslinjalaiset tekivät esimerkiksi glitter-meikkejä tai sateenkaaritatuointeja. Auditoriossa nähtiin lisäksi tanssi- ja teatterilinjalaisten vogue-esitys, verkkolehti Pomedian

OKM paneelikeskustelu opiskelijat

Opetus- ja kulttuuriministeriön vieraita opistolla

Opetus- ja kulttuuriministeriön vierailijaryhmä ylijohtaja Petri Lampisen johdolla vieraili opistolla keskiviikkona 15.3. Vierailijat tutustuivat vanhaan päärakennukseen ja osallistuivat auditoriossa ohjelmaan, jota tarjoilivat opiston opiskelijat ja opettajat. Ohjelman aloitti palanen tanssi- ja teatterilinjan sekä opistovuosi, ilmaisulinjan opiskelijoiden Taitekohtaamisia-esityksestä, jota taustoitti opettaja Johanna Stenroos. Opiston kuulumisia vierailijat saivat ottaa vastaan rehtori Kyösti Nyyssölän johdattelemasta paneelikeskustelusta. Vierailijoita kiinnosti

Ministeri Krista Kiuru Päiväkoti Pääskysaaressa

Ministeri Krista Kiuru vieraili päiväkoti Pääskysaaressa

Opisto palautui talviloman jälkeiseen arkeen arvovaltaisissa tunnelmissa, kun perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru pistäytyi tutustumassa opiston opetuspäiväkoti Pääskysaareen maanantaina 6. maaliskuuta. Päiväkotia hänelle esittelivät opiston rehtori Kyösti Nyyssölä sekä päiväkodin johtaja Niina Ojala. Ministeriä vastanottamassa olivat myös muun muassa Pohjanmaan Sosiaalidemokraattien toiminnanjohtaja Johanna Autio ja Ilmajoen kunnanjohtaja Ari-Pekka Laitalainen. Tunnin mittaisella vierailulla ministeri Kiurulla oli

Etelä-Pohjanmaan Opisto talviloma

Opisto talvilomailee viikolla 9

Opisto viettää talvilomaa viikolla 9. Opiston toimisto on suljettu ma-ti 27.-28.2. Loppuviikon palvelemme normaalisti klo 9-15. Toivotamme kaikille talvilomaa viettäville aurinkoisia ja levollisia lomapäiviä!

Opiskelu-alkaa

Yhteishaku sekä haku lukuvuoden 2023–2024 opintoihin on alkanut!

Olemme mukana kevään toisen asteen yhteishaussa 21.2.-21.3.2023. Yhteishaun kautta voit hakea opistolle kolmeen eri kohteeseen: TUVA-koulutukseen, Opistovuosi, ilmaisulinjalle tai kasvatus- ja ohjausalan perustutkintoon, jonka suorittaneet valmistuvat oman suuntautumisalansa mukaisesti joko lastenohjaajiksi tai nuoriso- ja yhteisöohjaajiksi. Tutustu yhteishaussa mukana oleviin koulutuksiimme ja hae mukaan! Myös opintolinjahaku lukuvuoden 2023–2024 kansanopistolinjoille on auki! Haku on käynnissä 21.2.-31.7.2023. Mukana