Hyviä tuloksia ja selkeitä onnistumisia – Näin Sokka-hanke täytti tavoitteensa

ep-lintu


Enemmän yhteisöllisyyttä ja osallisuutta. Toimivia työkaluja oppilaitosten arkeen. Onnistunut yhteistyö 15 kansanopiston kesken. Tehty!

Sokka-hankkeen loppusuoralla kelpaa hymyillä, koska tavoitteet ovat täyttyneet.

Kansanopistojen sosiaalisesti kestävä ammatillinen koulutus eli Sokka-hanke on edistänyt opiskelijoiden osallisuuden ja vaikuttamisen mahdollisuuksia, yhdenvertaisuutta ja hyvinvointijohtamista kansanopistoissa.

Todella hienosti onnistuttiin esimerkiksi hyvinvoinnin edistämisen tavoitteessa.

– Erityisen hyvää oli opiskelijoiden omat kokemukset siitä, että he ovat osallisia, heidän elämänsä on merkityksellistä ja heidät kohdataan kansanopistossa. Olemme todella ylpeitä siitä, että opiskelijoiden oma kokemus osallisuudesta vahvistui, Suomen Kansanopistoyhdistyksen ja Sokka-hankkeen koordinaattori Anni Henricson sanoo.

STEP-koulutuksessa tärkein tulos on yhteisöllisyyden ja osallisuuden lisääntyminen.



Tutkija Antti Maunu Turun yliopistosta analysoi Sokka-hankkeen tuloksia ja onnitteli aikaansaannoksista.

– Tuloksista ilmeni osallisuuden vahva kokemus. Se oli kasvanut kyselykertojen välillä. Erityisen hyvä tulos tuli väittämistä ”Pystyn vaikuttamaan joihinkin elinympäristöni asioihin”, ”Koen, että minuun luotetaan” ja ”Saan myönteistä palautetta tekemisistäni”.

Hänen mukaansa tulosten taustalla on työntekijöiden vahva kyky kohdata ja tukea opiskelijoita.

Arvokasta oli myös yhteistyö 15 kansanopiston ja Kansanopistoyhdistyksen kesken. Verkosto pystyi toteuttamaan tavoitteet ja huomasi samalla, miten tärkeää ja tuloksellista yhteiskehittäminen on.

– Se on fiksua resurssien käyttöä, kun teemme yhdessä. Samalla hyötykin on moninkertainen, kun kehityksen tulokset ovat monen oppilaitoksen käytössä, Anni Henricson korostaa.

STEP-koulutus saavutti hienoja tuloksia

STEP-koulutuksessa käytettiin Sokka-hankkeessa laadittuja toimintamalleja ja työkaluja niin, että yhteisöllisyys, osallisuus ja opiskelijoiden vaikuttaminen lisääntyivät selvästi.

– Uudet toimintatavat ovat solahtaneet luonnollisesti oppilaitoksemme arkeen. Tuntuu, että opiskelijat pääsevät nyt aidosti vaikuttamaan, ja se on luontevaa, eikä mikään haastava lisätyö, sanoo STEP-koulutuksen opiskelijatoiminnan koordinaattori Inka Finne.

Muutokset ovat keränneet kiitosta myös opiskelijoilta, jotka ovat antaneet aikaisempaa enemmän myönteistä palautetta. Hyvät arviot ovat hyödyllisiä esimerkiksi kansanopiston markkinoinnissa.

STEP-koulutuksessa opiskelijat pääsevät nyt aidosti vaikuttamaan.

Nyt opiskelijoiden ääni tulee kuuluviin

STEP-koulutus uudisti opiskelijakuntatoimintansa Sokka-hankkeen toimintamallin ja oppaan avulla. Lisäksi otettiin käyttöön Sokan kehittämä osallisuuskartta.

– Nämä olivat todella toimivia työvälineitä! Nyt opiskelijoiden ääni tulee aidosti kuuluviin, Inka Finne sanoo.

Samaa mieltä on STEP-koulutuksen opiskelija Eemi Utriainen. Hän oli mukana uudistamassa opiskelijakuntatoimintaa.

Sokka-työkalujen ansiosta opiskelijatoimikunta on nyt järjestelmällistä ja organisoitua, ja sen viestintä on toimivampaa kuin ennen.

– Ehdottomasti parasta on se, miten uudistus selkeästi lisäsi yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia koko kampuksella ja eri alojen opiskelijoiden välillä. Myös matka koulun päättäjien ja opiskelijoiden välillä on lyhentynyt, Utriainen kertoo.

”Uudistus selkeästi lisäsi yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia koko kampuksella”, Eemi Utriainen
kehuu.

Ota toimivat työkalut käyttöön!

Yksi Sokka-hankkeen näkyvimmistä aikaansaannoksista on Sosiaalisesti kestävän ammatillisen koulutuksen toimintakäsikirja. Sen toimintamallit opastavat yhdenvertaisuuden ja osallisuuden edistämisessä, tasa-arvo- ja
yhdenvertaisuussuunnittelun edistämisessä ja hyvinvointijohtamisen kehittämisessä. Käsikirjan malleja ja materiaaleja voi hyödyntää vapaasti omassa oppilaitoksessa.

Toimintakäsikirjasta löytyy muun muassa yhteisöä etsimässä peli. Sitä voi pelata esimerkiksi älypuhelimella. Pelissä tutustutaan opiskeluun, oppilaitokseen, opiskeluhuoltoon ja oppilaskuntatoimintaan. Peli päättyy juhlasaliin ja valmistujaisiin.

– Yhteisöllisyyspelistä tuli tosi hyvä ja innostava! Joillekin pelillisyys on oikea keino motivoitua ja kiinnittyä oppilaitokseen, hankkeen koordinaattori Anni Henricson toteaa.

Oppilaitosyhteisöjen yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa edistetään toimintamallien kautta. Niistä on jo saatu positiivista palautetta kansanopistoilta.

– Mallit tukevat yhteisöllistä toimimista niin, että samalla edistetään yhdenvertaisuutta, Henricson sanoo.

Myös hyvinvointijohtaminen kohentuu toimintamallien avulla. Niitä testanneet kansanopistot olivat erittäin tyytyväisiä saamaansa apuun.

– Hyvinvointijohtamisen toimintamalleja kannattaa hyödyntää, koska ne luovat raamit ja systemaattisuutta hyvinvoinnin edistämiseen. Silloin kaikki tietävät, miten toimitaan ja mikä on keskinäinen työnjako.

Tutustu sosiaalisesti kestävän ammatillisen koulutuksen toimintakäsikirjaan




Kansanopistojen sosiaalisesti kestävä ammatillinen koulutus on kansanopistojen ammatillisen koulutuksen yhteishanke. Hankkeen tavoitteena on edistää monipuolisesti opiskelijoiden ja opistoyhteisöjen hyvinvointia ammatillisessa koulutuksessa. Hanke on käynnissä 19.12.2022–30.4.2025 ja sitä rahoittaa Opetushallitus.

Jaa sivu

etusivu-kulttuuri

Haemme teatterin tuntiopettajaa

Haemme teatterin tuntiopettajaa Etelä-Pohjanmaan Opistolle Ilmajoelle. Työtehtäviin kuuluvat monipuoliset opetustehtävät sekä produktioiden ohjaus teatterin opintolinjalla.

artikkeli-opistochampions2022

Opiston salibandymestaruus lääketieteen opiskelijoille!

Opisto Champions 2022 -salibandyturnauksen voiton vei LTLL eli lyhyen lääketieteen opintolinja. Tiukassa finaalissa voittajajoukkue kukisti opiston henkilökunnan joukkueen 2-1. Pronssia vei kauppatieteen ja oikeustieteen opiskelijoiden yhteisjoukkue Masan Klapit.

epopisto_ukraina 1000x800

Etelä-Pohjanmaan Opisto tarjoaa opiskelupaikan ja majoituksen Ukrainan pakolaisille

Etelä-Pohjanmaan Opistossa voidaan tarjota opiskelupaikka sekä majoitus ja opiskelijaruokailut 20-30 Ukrainasta sotaa pakenevalle lyhyellä varoitusajalla tämän kevään kuluessa. Opiskelu toteutuu kotoutumiskoulutuksena joko vapaassa sivistystyössä tai aikuisten perusopetuksessa, mihin tilapäisen suojelun päätöksen saaneella on oikeus.

artikkeli-rooliton

RoolitOn Seinäjoen kaupunginteatterissa 14.-18.5.2022

Etelä-Pohjanmaan Opiston teatterilinjan tämän kevään näytelmä kertoo nuoresta Jerestä – ja marssittaa näyttämölle muiden muassa nuoren leffatähden, Onni Tommilan sekä näyttelijä Ilkka Koivulan.

E+J2021-OlemmeMukana-FB-FI-EN-Vaa

Olemme mukana Edu+Job-tapahtumassa 11.3.2022

Olemme mukana Edu+Job koulutus- ja rekrytointitapahtumassa perjantaina 11.3. Tule tutustumaan Etelä-Pohjanmaan Opiston koulutustarjotaan! Tapahtuma järjestetään Vaasan kaupungintalolla ja sisäänpääsy on ilmainen.

artikkeli-jatkuvan-oppimisen-iltapaiva

Jatkuvan oppimisen iltapäivät verkossa 9.-10.3.2022

Etelä-Pohjanmaan Opisto, SeAMK, Etelä-Pohjanmaan korkeakouluyhdistys, Seinäjoen kansalaisopisto, Seinäjoen yliopistokeskus ja Sedu järjestävät yhdessä Jatkuvan oppimisen teemapäivät 9.-10.3.2022.

drone-a2

Drone A2-lisäteoriakoe Etelä-Pohjanmaan Opistolla

Etelä-Pohjanmaan Opistolla on mahdollista suorittaa drone-lennättämisen valvottu alakategorian A2-lisäteoriakoe. Valvotun lisäteoriakokeen suoritettua hyväksytysti, saat pätevyyden lennättää enintään 2 kg painavaa dronea siirtymäkaudella (1.1.2023 asti), tai enintään 4 kg painavaa C2-luokan dronea,tiheästi asutuilla alueilla turvallisella etäisyydellä ihmisistä. Pätevyys on voimassa viisi vuotta. Ennen lisäteoriakokeeseen osallistumista kauko-ohjaajalla tulee olla A1/A3-verkkoteoriakoe ja omatoiminen käytännön koulutus suoritettuina. A2-lisäteoriakokeen suorituspäivät

pia-pennala-taidenayttely2

Pia Pennalan taidenäyttely opiston ravintolassa 7.2.-7.5.2022

Kukkia, naisfiguureja ja rohkeita värejä. Pia Pennalan taidenäyttelyssä jokaisella teoksella on oma tarinansa, mutta yhteinen kantava ajatus. 17 teoksesta koostuva ”Sensitive Kind” on nähtävillä ravintola Katajanmarjassa 7.5.2022 saakka. – Herkkyys mikä ihmisessä on, on voimavara. Tämä aika vaatii inhimillisyyttä ja muiden huomioimista. Näillä sanoin Pia Pennala kuvaa näyttelynsä kantavaa ajatusta. Oikeita sanoja juuri oikealla hetkellä.

artikkeli-nettisivut-pomedia

Opiskelijamedia Pomedian verkkosivut on nyt avattu!

Pomedian verkkosivusto valmistui julkaisukuntoon sopivasti Uutisten viikolla. Sivusto osoitteessa pomedia.fi avattiin yleisölle tiistaina 1. helmikuuta. Sivuston ensimmäiset jutut ovat peräisin Etelä-Pohjanmaan Opiston verkkojournalismin ja luovan kirjoittamisen opintolinjojen opiskelijoilta. Sivustolle voivat kirjoittaa muutkin opiston opiskelijat, ja myöhemmin Pomedia on tarkoitus laajentaa kaikkien pohjalaisten opiskelijoiden mediaksi. Pomedia on Etelä-Pohjanmaan Opiston ja Ilkka-Pohjalaisen yhteinen mediataitoprojekti. Hankkeen rahoitus on

artikkelin kuvituskuva

Yhteishaku 22.2.-22.3.2022

Olemme mukana kevään yhteishaussa 22.2.-22.3.2022. Voit hakea yhteishaun kautta Opistovuosi- ja TUVA-koulutuksiin tai kasvatus- ja ohjausalan perustutkintoon, jonka suorittaneet valmistuvat lastenohjaajaksi tai nuoriso- ja yhteisöohjaajaksi. Tutustu koulutuksiin nettisivuillamme ja hae mukaan! Haku tapahtuu Opintopolku-palvelussa. Nettihaku sulkeutuu viimeisenä hakupäivänä klo 15.00. Yhteishaussa mukana olevat koulutukset Opistovuosi-koulutus Opistovuosi, ilmaisulinja TUVA-koulutus Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto (lastenohjaaja, nuoriso- ja yhteisöohjaaja)