Hyviä tuloksia ja selkeitä onnistumisia – Näin Sokka-hanke täytti tavoitteensa

ep-lintu


Enemmän yhteisöllisyyttä ja osallisuutta. Toimivia työkaluja oppilaitosten arkeen. Onnistunut yhteistyö 15 kansanopiston kesken. Tehty!

Sokka-hankkeen loppusuoralla kelpaa hymyillä, koska tavoitteet ovat täyttyneet.

Kansanopistojen sosiaalisesti kestävä ammatillinen koulutus eli Sokka-hanke on edistänyt opiskelijoiden osallisuuden ja vaikuttamisen mahdollisuuksia, yhdenvertaisuutta ja hyvinvointijohtamista kansanopistoissa.

Todella hienosti onnistuttiin esimerkiksi hyvinvoinnin edistämisen tavoitteessa.

– Erityisen hyvää oli opiskelijoiden omat kokemukset siitä, että he ovat osallisia, heidän elämänsä on merkityksellistä ja heidät kohdataan kansanopistossa. Olemme todella ylpeitä siitä, että opiskelijoiden oma kokemus osallisuudesta vahvistui, Suomen Kansanopistoyhdistyksen ja Sokka-hankkeen koordinaattori Anni Henricson sanoo.

STEP-koulutuksessa tärkein tulos on yhteisöllisyyden ja osallisuuden lisääntyminen.



Tutkija Antti Maunu Turun yliopistosta analysoi Sokka-hankkeen tuloksia ja onnitteli aikaansaannoksista.

– Tuloksista ilmeni osallisuuden vahva kokemus. Se oli kasvanut kyselykertojen välillä. Erityisen hyvä tulos tuli väittämistä ”Pystyn vaikuttamaan joihinkin elinympäristöni asioihin”, ”Koen, että minuun luotetaan” ja ”Saan myönteistä palautetta tekemisistäni”.

Hänen mukaansa tulosten taustalla on työntekijöiden vahva kyky kohdata ja tukea opiskelijoita.

Arvokasta oli myös yhteistyö 15 kansanopiston ja Kansanopistoyhdistyksen kesken. Verkosto pystyi toteuttamaan tavoitteet ja huomasi samalla, miten tärkeää ja tuloksellista yhteiskehittäminen on.

– Se on fiksua resurssien käyttöä, kun teemme yhdessä. Samalla hyötykin on moninkertainen, kun kehityksen tulokset ovat monen oppilaitoksen käytössä, Anni Henricson korostaa.

STEP-koulutus saavutti hienoja tuloksia

STEP-koulutuksessa käytettiin Sokka-hankkeessa laadittuja toimintamalleja ja työkaluja niin, että yhteisöllisyys, osallisuus ja opiskelijoiden vaikuttaminen lisääntyivät selvästi.

– Uudet toimintatavat ovat solahtaneet luonnollisesti oppilaitoksemme arkeen. Tuntuu, että opiskelijat pääsevät nyt aidosti vaikuttamaan, ja se on luontevaa, eikä mikään haastava lisätyö, sanoo STEP-koulutuksen opiskelijatoiminnan koordinaattori Inka Finne.

Muutokset ovat keränneet kiitosta myös opiskelijoilta, jotka ovat antaneet aikaisempaa enemmän myönteistä palautetta. Hyvät arviot ovat hyödyllisiä esimerkiksi kansanopiston markkinoinnissa.

STEP-koulutuksessa opiskelijat pääsevät nyt aidosti vaikuttamaan.

Nyt opiskelijoiden ääni tulee kuuluviin

STEP-koulutus uudisti opiskelijakuntatoimintansa Sokka-hankkeen toimintamallin ja oppaan avulla. Lisäksi otettiin käyttöön Sokan kehittämä osallisuuskartta.

– Nämä olivat todella toimivia työvälineitä! Nyt opiskelijoiden ääni tulee aidosti kuuluviin, Inka Finne sanoo.

Samaa mieltä on STEP-koulutuksen opiskelija Eemi Utriainen. Hän oli mukana uudistamassa opiskelijakuntatoimintaa.

Sokka-työkalujen ansiosta opiskelijatoimikunta on nyt järjestelmällistä ja organisoitua, ja sen viestintä on toimivampaa kuin ennen.

– Ehdottomasti parasta on se, miten uudistus selkeästi lisäsi yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia koko kampuksella ja eri alojen opiskelijoiden välillä. Myös matka koulun päättäjien ja opiskelijoiden välillä on lyhentynyt, Utriainen kertoo.

”Uudistus selkeästi lisäsi yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia koko kampuksella”, Eemi Utriainen
kehuu.

Ota toimivat työkalut käyttöön!

Yksi Sokka-hankkeen näkyvimmistä aikaansaannoksista on Sosiaalisesti kestävän ammatillisen koulutuksen toimintakäsikirja. Sen toimintamallit opastavat yhdenvertaisuuden ja osallisuuden edistämisessä, tasa-arvo- ja
yhdenvertaisuussuunnittelun edistämisessä ja hyvinvointijohtamisen kehittämisessä. Käsikirjan malleja ja materiaaleja voi hyödyntää vapaasti omassa oppilaitoksessa.

Toimintakäsikirjasta löytyy muun muassa yhteisöä etsimässä peli. Sitä voi pelata esimerkiksi älypuhelimella. Pelissä tutustutaan opiskeluun, oppilaitokseen, opiskeluhuoltoon ja oppilaskuntatoimintaan. Peli päättyy juhlasaliin ja valmistujaisiin.

– Yhteisöllisyyspelistä tuli tosi hyvä ja innostava! Joillekin pelillisyys on oikea keino motivoitua ja kiinnittyä oppilaitokseen, hankkeen koordinaattori Anni Henricson toteaa.

Oppilaitosyhteisöjen yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa edistetään toimintamallien kautta. Niistä on jo saatu positiivista palautetta kansanopistoilta.

– Mallit tukevat yhteisöllistä toimimista niin, että samalla edistetään yhdenvertaisuutta, Henricson sanoo.

Myös hyvinvointijohtaminen kohentuu toimintamallien avulla. Niitä testanneet kansanopistot olivat erittäin tyytyväisiä saamaansa apuun.

– Hyvinvointijohtamisen toimintamalleja kannattaa hyödyntää, koska ne luovat raamit ja systemaattisuutta hyvinvoinnin edistämiseen. Silloin kaikki tietävät, miten toimitaan ja mikä on keskinäinen työnjako.

Tutustu sosiaalisesti kestävän ammatillisen koulutuksen toimintakäsikirjaan




Kansanopistojen sosiaalisesti kestävä ammatillinen koulutus on kansanopistojen ammatillisen koulutuksen yhteishanke. Hankkeen tavoitteena on edistää monipuolisesti opiskelijoiden ja opistoyhteisöjen hyvinvointia ammatillisessa koulutuksessa. Hanke on käynnissä 19.12.2022–30.4.2025 ja sitä rahoittaa Opetushallitus.

Jaa sivu

etusivu-maahanmuuttajat

Haemme S2-opettajaa

Haemme joukkoomme S2-opettajaa määräaikaiseen työsuhteeseen 2.1.2024 alkaen. Tehtävänä on opettaa suomen kieltä ja kulttuuria niin kotoutumiskoulutuksessa kuin aikuisten perusopetuksessa. Toimit 11-henkisen tiimin jäsenenä. Opetusta on usealle eri ryhmälle yhteensä noin 22 oppituntia viikossa. Työ sisältää suomen kielen ja kulttuurin opetusta kotoutumiskoulutuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti. Kielen opetuksen lisäksi työhön kuuluvat yhteiskunnalliset- ja kulttuuurisisällöt. Opinto-ohjausta ja erilaista arjen taitojen

teatteri-ja-tanssiesitys-onnellisuuden-kasikirja

Onnellisuuden käsikirja opiston näyttämöllä 29.11.-1.12.

Kuinka tullaan onnelliseksi? Etelä-Pohjanmaan Opiston esitys ”Onnellisuuden käsikirja” haastaa katsojan pohtimaan omaa onnellisuuttaan ja inspiroi löytämään iloa arjen pienistä asioista. Eliel elää mielestään täysin tavanomaista elämää. Jotain tuntuu kuitenkin puuttuvan. Äkkiä hänet temmataan Onnellisuuden tyyssijaan, jota emännöi itse onnen ja sattuman jumalatar Fortuna. Eliel saa käsiinsä suuren Onnellisuuden käsikirjan, jonka sisällöstä hänen täytyy kuitenkin ottaa

Euroscola 1200x800

Opiskelijoita vierailulla EU-parlamentissa Strasbourgissa

Etelä-Pohjanmaan Opiston Toimittajakoulun, oikeustieteen, kauppatieteen ja psykologian opiskelijat vierailevat 16.-18.11. Ranskan EU-pääkaupungissa Strasbourgissa tutustumassa Euroopan parlamenttiin. Kaksipäiväisen matkan aikana opiskelijat ovat vieraana Euroopan parlamentissa, ja heille on järjestetty monenlaista ohjelmaa, muun muassa tapaamisia europarlamentaarikkojen kanssa. Parlamentin puheenjohtaja Roberta Metsolan terveiset kuullaan videolta. Vierailu liittyy Strasbourgissa järjestettävään Euroscola-ohjelmaan, johon voivat osallistua vähintään 14-vuotiaat opiskelijat kaikista EU:n

Pomecon

Cosplay- ja pelitapahtuma Pomecon Ilmajoella 10.-11.11.

Pohjalainen pelitapahtuma Pomecon järjestetään Etelä-Pohjanmaan Opistolla Ilmajoella 10.-11.11.2023. Tapahtuma pidetään valtakunnallisen Peliviikon viikonloppuna. Pomecon on suunnattu kaikille pelaamisesta, roolipeleistä ja cosplayaamisesta kiinnostuneille, joilla ei ole mahdollisuutta lähteä kauemmas vastaaviin tapahtumiin. Ohjelmassa mm. cosplayasutyöpaja, asukilpailu, erilaisia pelimahdollisuuksia, luentoja ja paljon muuta yhteisöllistä toimintaa. Tapahtuma alkaa perjantaina klo 12. Mukana järjestämässä ovat Etelä-Pohjanmaan Opisto, Pomedia, Ilmajoen nuorisovaltuusto,

korkit-seminaari-tausta

KORKIT-hankkeen loppuseminaari 31.10.

Kuinka tarjota korkeakoulutetuille maahanmuuttajille suomen kielen opetusta sekä ohjausta työelämään ja opiskeluun alueella, jossa haasteena koetaan sen harva asutus, työmarkkinoiden vähäinen tarjonta korkeakoulutetuille sekä vasta kasvussa oleva kansainvälistyminen? KORKIT -hankkeen loppuseminaarissa esittelemme Etelä-Pohjanmaalle tehdyn suomen kielen koulutuksen ja ohjauksen mallin sekä kokemuksia käytännön kehittämistyöstä. Aika: tiistai 31.10.2023, klo 14–16Paikka: Seinäjoki Frami B, auditorio 3Muoto: Hybridi

UPI_emma_hakala

UPI:n Emma Hakala Politiikasta kouluissa -vierailijana 25.10.

Etelä-Pohjanmaan Opistolle saadaan Politiikasta kouluissa -puhuja keskiviikkona 25. lokakuuta. Tohtori Emma Hakala Ulkopoliittisesta instituutista pitää etäluennon aiheesta ilmastokriisi, kansallisvaltiot ja kansainvälinen yhteistyö. Tohtori Emma Hakala toimii Ulkopoliittisessa instituutissa johtavana tutkijana. Hänen asiantuntijuutensa keskittyy ympäristöturvallisuuteen ja ilmastonmuutoksen geopolitiikkaan. Ulkopoliittinen institutti UPI tunnetaan presidenttiehdokas Mika Aaltolan työpaikkana. Aaltola on parhaillaan virkavapaalla instituutin johtajan paikalta. Politiikasta kouluissa on Politiikasta-lehden toimintamuoto, jossa oppilaitoksille järjestetään yhteiskunnan tutkijoita keskustelemaan ajankohtaisista

vanhustenviikon_iltatilaisuus_mainos

Vanhustenviikon iltatilaisuus 5.10.

Tervetuloa Etelä-Pohjanmaan Opiston ja Ilmajoen seurakunnan järjestämään Vanhustenviikon iltatilaisuuteen 5.10.2023 klo 18-20 Ilmajoen Kestikartanoon. Illan aikana ikäihmisille suunnattua ohjelmaa, jonka jälkeen osallistumme yhteiseen kahvitukseen. Ilmoittautuminen ke 27.9. mennessä: Elinalle puh. 050 330 8933 taiPäiville puh. 0400 477 536 Valtakunnallista Vanhustenviikkoa vietetään 1.–8.10.2023 teemalla ”Tehdään iästä numero”. Vanhustenviikon aloittaa Vanhustenpäivän valtakunnallinen pääjuhla sunnuntaina 1.10. Lisäksi teemaviikon

marlenpuska_uhanalainen

Välähdyksiä elämän taitekohtiin ­– Marlen Puskan taidenäyttely Katajanmarjassa

Etelä-Pohjanmaan Opiston Ravintola Katajanmarjassa on loppuvuoden ajan näytteillä vaasalaisen Marlen Puskan maalauksia. Näyttelyn teemana on ”Välähdyksiä elämän taitekohtiin”. Työt kuvaavat hetkien haurautta, jotka eivät kerro koko totuutta aiheesta. – Töiden nimet ovat monimerkityksellisiä ja toivon, että jokainen löytää niistä omat tärkeät taitekohtansa ja luontoyhteyden, Marlen Puska sanoo. – Näyttelyn töihin ja niiden nimiin on tullut

IMG_8761

Lukuvuosi käynnistyi ennätysopiskelijamäärällä

Etelä-Pohjanmaan Opisto avasi uuden lukuvuoden 14. elokuuta Ilmajoella. Päätoimisia opiskelijoita on tänä lukuvuonna 430, enemmän kuin koskaan aiemmin yli 130-vuotiaan opiston historiassa. Heistä reilut 270 on suomenkielisiä ja 160 vieraskielisiä, kansallisuuksia on 15. Opiskelijamäärät kasvoivat erityisesti kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnossa sekä suomen kielen ja kulttuurin opinnoissa. Avajaisjuhlassa rehtori Kyösti Nyyssölä toivotti uudet opiskelijat tervetulleiksi taloon

Mona Moisala_rajattu

Avoimen Iltamat 16.8. – Aivojen älytön arki?

Aivomme ovat kovalla koetuksella, kun elämme kiireistä arkea ja täytämme tyhjät hetket koukuttavilla älylaitteilla. Aivotutkija Mona Moisalan luennolla pohditaan, kuinka aivojaan voi suojella liialliselta rasitukselta pienin, arkisin teoin. Jo perinteeksi muodostuneet Avoimen Iltamat järjestetään keskiviikkona 16.8.2023 Kampustalon Seinäjoki-salissa. Voit tutustua koulutusmahdollisuuksiin ja jututtaa opintoneuvojia Kampustalon aulassa klo 17–18, luento-osuus alkaa salissa klo 18. Luennon väliajalla