Hyviä tuloksia ja selkeitä onnistumisia – Näin Sokka-hanke täytti tavoitteensa

ep-lintu


Enemmän yhteisöllisyyttä ja osallisuutta. Toimivia työkaluja oppilaitosten arkeen. Onnistunut yhteistyö 15 kansanopiston kesken. Tehty!

Sokka-hankkeen loppusuoralla kelpaa hymyillä, koska tavoitteet ovat täyttyneet.

Kansanopistojen sosiaalisesti kestävä ammatillinen koulutus eli Sokka-hanke on edistänyt opiskelijoiden osallisuuden ja vaikuttamisen mahdollisuuksia, yhdenvertaisuutta ja hyvinvointijohtamista kansanopistoissa.

Todella hienosti onnistuttiin esimerkiksi hyvinvoinnin edistämisen tavoitteessa.

– Erityisen hyvää oli opiskelijoiden omat kokemukset siitä, että he ovat osallisia, heidän elämänsä on merkityksellistä ja heidät kohdataan kansanopistossa. Olemme todella ylpeitä siitä, että opiskelijoiden oma kokemus osallisuudesta vahvistui, Suomen Kansanopistoyhdistyksen ja Sokka-hankkeen koordinaattori Anni Henricson sanoo.

STEP-koulutuksessa tärkein tulos on yhteisöllisyyden ja osallisuuden lisääntyminen.



Tutkija Antti Maunu Turun yliopistosta analysoi Sokka-hankkeen tuloksia ja onnitteli aikaansaannoksista.

– Tuloksista ilmeni osallisuuden vahva kokemus. Se oli kasvanut kyselykertojen välillä. Erityisen hyvä tulos tuli väittämistä ”Pystyn vaikuttamaan joihinkin elinympäristöni asioihin”, ”Koen, että minuun luotetaan” ja ”Saan myönteistä palautetta tekemisistäni”.

Hänen mukaansa tulosten taustalla on työntekijöiden vahva kyky kohdata ja tukea opiskelijoita.

Arvokasta oli myös yhteistyö 15 kansanopiston ja Kansanopistoyhdistyksen kesken. Verkosto pystyi toteuttamaan tavoitteet ja huomasi samalla, miten tärkeää ja tuloksellista yhteiskehittäminen on.

– Se on fiksua resurssien käyttöä, kun teemme yhdessä. Samalla hyötykin on moninkertainen, kun kehityksen tulokset ovat monen oppilaitoksen käytössä, Anni Henricson korostaa.

STEP-koulutus saavutti hienoja tuloksia

STEP-koulutuksessa käytettiin Sokka-hankkeessa laadittuja toimintamalleja ja työkaluja niin, että yhteisöllisyys, osallisuus ja opiskelijoiden vaikuttaminen lisääntyivät selvästi.

– Uudet toimintatavat ovat solahtaneet luonnollisesti oppilaitoksemme arkeen. Tuntuu, että opiskelijat pääsevät nyt aidosti vaikuttamaan, ja se on luontevaa, eikä mikään haastava lisätyö, sanoo STEP-koulutuksen opiskelijatoiminnan koordinaattori Inka Finne.

Muutokset ovat keränneet kiitosta myös opiskelijoilta, jotka ovat antaneet aikaisempaa enemmän myönteistä palautetta. Hyvät arviot ovat hyödyllisiä esimerkiksi kansanopiston markkinoinnissa.

STEP-koulutuksessa opiskelijat pääsevät nyt aidosti vaikuttamaan.

Nyt opiskelijoiden ääni tulee kuuluviin

STEP-koulutus uudisti opiskelijakuntatoimintansa Sokka-hankkeen toimintamallin ja oppaan avulla. Lisäksi otettiin käyttöön Sokan kehittämä osallisuuskartta.

– Nämä olivat todella toimivia työvälineitä! Nyt opiskelijoiden ääni tulee aidosti kuuluviin, Inka Finne sanoo.

Samaa mieltä on STEP-koulutuksen opiskelija Eemi Utriainen. Hän oli mukana uudistamassa opiskelijakuntatoimintaa.

Sokka-työkalujen ansiosta opiskelijatoimikunta on nyt järjestelmällistä ja organisoitua, ja sen viestintä on toimivampaa kuin ennen.

– Ehdottomasti parasta on se, miten uudistus selkeästi lisäsi yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia koko kampuksella ja eri alojen opiskelijoiden välillä. Myös matka koulun päättäjien ja opiskelijoiden välillä on lyhentynyt, Utriainen kertoo.

”Uudistus selkeästi lisäsi yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia koko kampuksella”, Eemi Utriainen
kehuu.

Ota toimivat työkalut käyttöön!

Yksi Sokka-hankkeen näkyvimmistä aikaansaannoksista on Sosiaalisesti kestävän ammatillisen koulutuksen toimintakäsikirja. Sen toimintamallit opastavat yhdenvertaisuuden ja osallisuuden edistämisessä, tasa-arvo- ja
yhdenvertaisuussuunnittelun edistämisessä ja hyvinvointijohtamisen kehittämisessä. Käsikirjan malleja ja materiaaleja voi hyödyntää vapaasti omassa oppilaitoksessa.

Toimintakäsikirjasta löytyy muun muassa yhteisöä etsimässä peli. Sitä voi pelata esimerkiksi älypuhelimella. Pelissä tutustutaan opiskeluun, oppilaitokseen, opiskeluhuoltoon ja oppilaskuntatoimintaan. Peli päättyy juhlasaliin ja valmistujaisiin.

– Yhteisöllisyyspelistä tuli tosi hyvä ja innostava! Joillekin pelillisyys on oikea keino motivoitua ja kiinnittyä oppilaitokseen, hankkeen koordinaattori Anni Henricson toteaa.

Oppilaitosyhteisöjen yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa edistetään toimintamallien kautta. Niistä on jo saatu positiivista palautetta kansanopistoilta.

– Mallit tukevat yhteisöllistä toimimista niin, että samalla edistetään yhdenvertaisuutta, Henricson sanoo.

Myös hyvinvointijohtaminen kohentuu toimintamallien avulla. Niitä testanneet kansanopistot olivat erittäin tyytyväisiä saamaansa apuun.

– Hyvinvointijohtamisen toimintamalleja kannattaa hyödyntää, koska ne luovat raamit ja systemaattisuutta hyvinvoinnin edistämiseen. Silloin kaikki tietävät, miten toimitaan ja mikä on keskinäinen työnjako.

Tutustu sosiaalisesti kestävän ammatillisen koulutuksen toimintakäsikirjaan




Kansanopistojen sosiaalisesti kestävä ammatillinen koulutus on kansanopistojen ammatillisen koulutuksen yhteishanke. Hankkeen tavoitteena on edistää monipuolisesti opiskelijoiden ja opistoyhteisöjen hyvinvointia ammatillisessa koulutuksessa. Hanke on käynnissä 19.12.2022–30.4.2025 ja sitä rahoittaa Opetushallitus.

Jaa sivu

alt=””.

Millainen on maapallo, kun elämä loppuu?

Etelä-Pohjanmaan Opisto tuo näyttämölle monipuolisen taiteellisen kokonaisuuden ajankohtaisesta aiheesta: ilmastonmuutos. Tanssiteoksen ja konsertin sisältävällä esityksellä halutaan herättää ihmisiä ajattelemaan omaa toimintaansa sekä tukea ilmastonmuutoksen pysäyttämistä konkreettisesti lahjoittamalla osa lipputuloista hyväntekeväisyyteen. ACT!ON-tanssiteoksen ja Rakkaus ja maailmanloppu -konsertin esitykset opistolla 11.12. ja 12.12. klo 12.30 sekä 13.12. klo 10.00 ja klo 18.00.

Teatteriopiskelijat Katariina Ristimäki ja Antti Uitto roolihahmoissaan.

Teatterilinja esittää: Perheenjäsen

Etelä-Pohjanmaan Opiston teatterilinjan syysproduktio tuo lavalle kohtauksia Milja Sarkolan Perheenjäsen-näytelmästä. Näytelmä kertoo riipaisevan tarkkanäköisesti perhesuhteista, näyttelijän ammatista ja julkisuudesta. Esitykset opiston auditoriossa 14.-15.11.2019.

Pöytäkattaus opiston ravintolassa.

Isänpäivälounas 10.11.2019

Muista isää tai vaaria opiston oman keittiön herkuilla! Kokoa perhe ja sukulaiset saman pöydän ääreen ja tule nauttimaan ravintola Katajanmarjan perinteisestä isänpäivän buffetista. Noutopöytä katettuna sunnuntaina 10.11. klo 11.30-14.00.

Etelä-Pohjanmaan Opiston rehtori Kyösti Nyyssölä vanhan päärakennuksen edessä.

Rehtori Kyösti Nyyssölä Kansanopistoyhdistyksen hallitukseen

Etelä-Pohjanmaan Opiston rehtori ja Korpisaaren säätiön toimitusjohtaja Kyösti Nyyssölä on valittu Suomen Kansanopistoyhdistyksen hallitukseen toimikaudelle 2020-2022.

alt=””.

Syyslomaviikon aukioloajat

Opiston toimisto ja puhelinvaihde ovat suljettuina syyslomaviikolla 14.-18.10.2019. Palvelemme seuraavan kerran maanantaina 21.10.2019.

Opiston rehtori Kyösti Nyyssölä ja taiteilija Evgenia Lesonen vanhan päärakennuksen edessä.

Avoin taiteilijahaku Etelä-Pohjanmaan Opiston näyttelytoimintaan

Etelä-Pohjanmaan Opisto etsii kuvataiteilijoita esittelemään töitään kampusalueella sijaitsevaan näyttelytilaan. Jokaisen näyttelyn kesto on 3 kuukautta, ja ensimmäiset näyttelyajat varataan vuoden 2020 tammikuusta eteenpäin. Hakemukset tulee jättää viimeistään 30.11.2019, ensi vuoden näyttelyohjelma päätetään vuoden loppuun mennessä.

Maahan pudonneita vaahteranlehtiä.

Lapsiperheiden syysrieha opistolla 2.-3.10.2019

Yhteistä tekemistä alle kouluikäisille lapsille ja heidän perheilleen! Lapsiperheiden syysrieha Etelä-Pohjanmaan Opistolla ke 2.10. ja to 3.10. klo 18-20.

Opistolla vierailevat nuorisotyöntekijät ryhmätöiden äärellä.

Opintovierailu tuo Etelä-Pohjanmaan Opistolle nuorisotyöntekijöitä 20 maasta

Kansainvälinen opintovierailu tuo Etelä-Pohjanmaan Opistolle noin 30 nuorisotyön ammattilaista 20 eri maasta. Ryhmä vierailee Ilmajoella 1.-2.10.2019.

Teatterilinjalaiset auringonkukkapellossa.

Teatteriopiskelijat eivät mene lakkoon ilmaston vuoksi – he tekevät katuteatteria

“Yhdessä meistä ihmisistä tulee valta, joka muuttaa asioita!” Näin vakuuttaa teatteriopiskelija Jasmin Koivisto. Etelä-Pohjanmaan Opiston teatterilinja jalkautuu pienesityksensä kanssa Ilmajoen keskusta-alueelle ilmastolakkopäivänä, perjantaina 27.9.2019. 

Etelä-Pohjanmaan Opiston opiskelijat ja henkilökunta ryhmäkuvassa.

Miten opettaa kansanopistossa?

Etelä-Pohjanmaan Opisto, Alkio-opisto ja Suomen Kansanopistoyhdistys järjestävät vuosien 2019 ja 2020 aikana opintokokonaisuuden: Miten opettaa kansanopistossa? Koulutus on tarkoitettu koko kansanopistokentän henkilöstölle. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä kansanopistopedagogiikasta ja siitä, miten sitä toteutetaan.