Hyviä tuloksia ja selkeitä onnistumisia – Näin Sokka-hanke täytti tavoitteensa

ep-lintu


Enemmän yhteisöllisyyttä ja osallisuutta. Toimivia työkaluja oppilaitosten arkeen. Onnistunut yhteistyö 15 kansanopiston kesken. Tehty!

Sokka-hankkeen loppusuoralla kelpaa hymyillä, koska tavoitteet ovat täyttyneet.

Kansanopistojen sosiaalisesti kestävä ammatillinen koulutus eli Sokka-hanke on edistänyt opiskelijoiden osallisuuden ja vaikuttamisen mahdollisuuksia, yhdenvertaisuutta ja hyvinvointijohtamista kansanopistoissa.

Todella hienosti onnistuttiin esimerkiksi hyvinvoinnin edistämisen tavoitteessa.

– Erityisen hyvää oli opiskelijoiden omat kokemukset siitä, että he ovat osallisia, heidän elämänsä on merkityksellistä ja heidät kohdataan kansanopistossa. Olemme todella ylpeitä siitä, että opiskelijoiden oma kokemus osallisuudesta vahvistui, Suomen Kansanopistoyhdistyksen ja Sokka-hankkeen koordinaattori Anni Henricson sanoo.

STEP-koulutuksessa tärkein tulos on yhteisöllisyyden ja osallisuuden lisääntyminen.



Tutkija Antti Maunu Turun yliopistosta analysoi Sokka-hankkeen tuloksia ja onnitteli aikaansaannoksista.

– Tuloksista ilmeni osallisuuden vahva kokemus. Se oli kasvanut kyselykertojen välillä. Erityisen hyvä tulos tuli väittämistä ”Pystyn vaikuttamaan joihinkin elinympäristöni asioihin”, ”Koen, että minuun luotetaan” ja ”Saan myönteistä palautetta tekemisistäni”.

Hänen mukaansa tulosten taustalla on työntekijöiden vahva kyky kohdata ja tukea opiskelijoita.

Arvokasta oli myös yhteistyö 15 kansanopiston ja Kansanopistoyhdistyksen kesken. Verkosto pystyi toteuttamaan tavoitteet ja huomasi samalla, miten tärkeää ja tuloksellista yhteiskehittäminen on.

– Se on fiksua resurssien käyttöä, kun teemme yhdessä. Samalla hyötykin on moninkertainen, kun kehityksen tulokset ovat monen oppilaitoksen käytössä, Anni Henricson korostaa.

STEP-koulutus saavutti hienoja tuloksia

STEP-koulutuksessa käytettiin Sokka-hankkeessa laadittuja toimintamalleja ja työkaluja niin, että yhteisöllisyys, osallisuus ja opiskelijoiden vaikuttaminen lisääntyivät selvästi.

– Uudet toimintatavat ovat solahtaneet luonnollisesti oppilaitoksemme arkeen. Tuntuu, että opiskelijat pääsevät nyt aidosti vaikuttamaan, ja se on luontevaa, eikä mikään haastava lisätyö, sanoo STEP-koulutuksen opiskelijatoiminnan koordinaattori Inka Finne.

Muutokset ovat keränneet kiitosta myös opiskelijoilta, jotka ovat antaneet aikaisempaa enemmän myönteistä palautetta. Hyvät arviot ovat hyödyllisiä esimerkiksi kansanopiston markkinoinnissa.

STEP-koulutuksessa opiskelijat pääsevät nyt aidosti vaikuttamaan.

Nyt opiskelijoiden ääni tulee kuuluviin

STEP-koulutus uudisti opiskelijakuntatoimintansa Sokka-hankkeen toimintamallin ja oppaan avulla. Lisäksi otettiin käyttöön Sokan kehittämä osallisuuskartta.

– Nämä olivat todella toimivia työvälineitä! Nyt opiskelijoiden ääni tulee aidosti kuuluviin, Inka Finne sanoo.

Samaa mieltä on STEP-koulutuksen opiskelija Eemi Utriainen. Hän oli mukana uudistamassa opiskelijakuntatoimintaa.

Sokka-työkalujen ansiosta opiskelijatoimikunta on nyt järjestelmällistä ja organisoitua, ja sen viestintä on toimivampaa kuin ennen.

– Ehdottomasti parasta on se, miten uudistus selkeästi lisäsi yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia koko kampuksella ja eri alojen opiskelijoiden välillä. Myös matka koulun päättäjien ja opiskelijoiden välillä on lyhentynyt, Utriainen kertoo.

”Uudistus selkeästi lisäsi yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia koko kampuksella”, Eemi Utriainen
kehuu.

Ota toimivat työkalut käyttöön!

Yksi Sokka-hankkeen näkyvimmistä aikaansaannoksista on Sosiaalisesti kestävän ammatillisen koulutuksen toimintakäsikirja. Sen toimintamallit opastavat yhdenvertaisuuden ja osallisuuden edistämisessä, tasa-arvo- ja
yhdenvertaisuussuunnittelun edistämisessä ja hyvinvointijohtamisen kehittämisessä. Käsikirjan malleja ja materiaaleja voi hyödyntää vapaasti omassa oppilaitoksessa.

Toimintakäsikirjasta löytyy muun muassa yhteisöä etsimässä peli. Sitä voi pelata esimerkiksi älypuhelimella. Pelissä tutustutaan opiskeluun, oppilaitokseen, opiskeluhuoltoon ja oppilaskuntatoimintaan. Peli päättyy juhlasaliin ja valmistujaisiin.

– Yhteisöllisyyspelistä tuli tosi hyvä ja innostava! Joillekin pelillisyys on oikea keino motivoitua ja kiinnittyä oppilaitokseen, hankkeen koordinaattori Anni Henricson toteaa.

Oppilaitosyhteisöjen yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa edistetään toimintamallien kautta. Niistä on jo saatu positiivista palautetta kansanopistoilta.

– Mallit tukevat yhteisöllistä toimimista niin, että samalla edistetään yhdenvertaisuutta, Henricson sanoo.

Myös hyvinvointijohtaminen kohentuu toimintamallien avulla. Niitä testanneet kansanopistot olivat erittäin tyytyväisiä saamaansa apuun.

– Hyvinvointijohtamisen toimintamalleja kannattaa hyödyntää, koska ne luovat raamit ja systemaattisuutta hyvinvoinnin edistämiseen. Silloin kaikki tietävät, miten toimitaan ja mikä on keskinäinen työnjako.

Tutustu sosiaalisesti kestävän ammatillisen koulutuksen toimintakäsikirjaan




Kansanopistojen sosiaalisesti kestävä ammatillinen koulutus on kansanopistojen ammatillisen koulutuksen yhteishanke. Hankkeen tavoitteena on edistää monipuolisesti opiskelijoiden ja opistoyhteisöjen hyvinvointia ammatillisessa koulutuksessa. Hanke on käynnissä 19.12.2022–30.4.2025 ja sitä rahoittaa Opetushallitus.

Jaa sivu

alt=””.

Valtio-oppia Etelä-Pohjanmaan Opistoon

Valtio-opin ja poliittisen historian opintolinja alkaa Etelä-Pohjanmaan Opistossa elokuussa. Opintolinja toteutetaan yhteistyössä Turun avoimen yliopiston kanssa.

Kesäyön unessa näyttelevät teatteriopiskelijat Katariina Ristimäki, Erika Hautala, Venla Sippola ja Mika Luoma-Nirva.

#yhdessäetänä: Kesäyön uni – Shakespearen komedia 6.-8.5.2020

Sekaisin on miehet naiset – hulluja nuo kuolevaiset! William Shakespearen rakastetuin komedia ”Kesäyön uni” oli tarkoitus nähdä Etelä-Pohjanmaan Opiston kulttuurilinjojen tulkintana huhtikuussa 2020. Vallitsevan tilanteen vuoksi esitystä ei voitu toteuttaa suunnitellusti. Isoa työtä ja rakasta produktiota ei kuitenkaan haluttu hylätä, vaan esitys nähdään virtuaalisesti video- ja audiomateriaalia hyödyntäen 6.-8.5.2020. Pysy kotona, pysy kuulolla!

Opiston vanha päärakennus.

Etelä-Pohjanmaan Opistolle 210 000 euroa työllisyyskoulutukseen

Opetushallitus on myöntänyt Etelä-Pohjanmaan Opistolle 210 000 euroa työllistymis- ja työmahdollisuuksien vahvistamiseen. Rahoitus myönnettiin lyhytkestoiseen vapaan sivistystyön koulutukseen kansanopistossa vuosille 2020-2021, ja sen turvin opisto voi järjestää maksuttoman päätoimisen koulutuksen 60 opiskelijalle puolen vuoden ajaksi. Myönnetty valtionavustus on yksi suurimmista valtakunnallisesti.

Kaivinkone opetuspäiväkodin työmaalla.

Opiston opetuspäiväkodin rakentaminen alkoi

Etelä-Pohjanmaan Opiston alaisuuteen perustettavan maaseutuhenkisen opetuspäiväkodin rakentaminen alkoi Ilmajoella. Koulutuskeskus Sedun naapuritontille nousevan päiväkodin on tarkoitus valmistua vielä vuoden 2020 loppuun mennessä. 

alt=””.

Etäopetus jatkuu näillä näkymin 13.5. saakka

Suomen hallitus esitti 30.3.2020 koronavirusepidemian takia tehtyjen rajoitustoimien jatkamista kuukaudella. Aiemmin tehtyjä rajoituksia esitettiin jatkettaviksi 13.5.2020 saakka. Rajoitustoimien mukaisesti myös Etelä-Pohjanmaan Opiston etäopetus jatkuu 13.5.2020 asti. 

alt=””.

Kevään pääsykoevalmennukset toteutetaan etäopetuksena

Koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolojen vuoksi kaikissa Etelä-Pohjanmaan Opiston koulutuksissa on siirrytty etäopetukseen. Näin varmistamme opettajiemme ja opiskelijoidemme turvallisuuden. Kaikki kevään pääsykoevalmennukset toteutetaan suunniteltujen aikataulujen mukaisesti etäopetuksena.

alt=””.

Opiston asiakaspalvelu palvelee toistaiseksi etänä

Etelä-Pohjanmaan Opiston toimiston asiakaspalvelu on siirtynyt vallitsevan poikkeustilanteen takia toistaiseksi pääosin verkkoon ja puhelimeen. Toimistomme palvelee arkisin klo 9.00-15.00 puh. 06 425 6000 ja sähköpostitse toimisto@epopisto.fi.

alt=””.

Digikioski vastaa koronavirusepidemian aiheuttamiin haasteisiin

Etelä-Pohjanmaan Opisto vastaa koronavirusepidemian ikäihmisille aiheuttamiin haasteisiin tarjoamalla apua ja vinkkejä arjen sujuvoittamiseen digitaalisten laitteiden ja palveluiden avulla. Apu ja vinkit tarjotaan Digikioski-puhelinapuna. Palvelu on osa Etelä-Pohjanmaan Opiston hallinnoimaa DIGITAITO-hanketta.

Opiston vanha päärakennus.

Etelä-Pohjanmaan Opisto siirtyy etä- ja monimuoto-opetukseen

Varotoimenpiteenä koronavirustilanteeseen liittyen Etelä-Pohjanmaan Opisto siirtyy etä- ja monimuoto-opetukseen ensi viikon alusta alkaen. Opetuksessa noudatetaan opetussuunnitelmaa, mutta lähiopetusta ja yhteisiä ruokailuja ei järjestetä. Kenelläkään opiston henkilöstöön kuuluvalla tai opiskelijalla ei ole havaittu koronatartuntaa. Tilannetta seurataan viikko kerrallaan.

Työmaa-hankkeen logo.

Maahanmuuttajien väyliä osaksi yhteiskuntaa -seminaari 26.3.2020

Tervetuloa osallistumaan Työmaa -hankkeen seminaariin to 26.3.2020 klo 8.45-12.00. Seminaarin ohjelma käsittelee maahanmuuttajien koulutusta ja työllistymistä.