Hyviä tuloksia ja selkeitä onnistumisia – Näin Sokka-hanke täytti tavoitteensa

ep-lintu


Enemmän yhteisöllisyyttä ja osallisuutta. Toimivia työkaluja oppilaitosten arkeen. Onnistunut yhteistyö 15 kansanopiston kesken. Tehty!

Sokka-hankkeen loppusuoralla kelpaa hymyillä, koska tavoitteet ovat täyttyneet.

Kansanopistojen sosiaalisesti kestävä ammatillinen koulutus eli Sokka-hanke on edistänyt opiskelijoiden osallisuuden ja vaikuttamisen mahdollisuuksia, yhdenvertaisuutta ja hyvinvointijohtamista kansanopistoissa.

Todella hienosti onnistuttiin esimerkiksi hyvinvoinnin edistämisen tavoitteessa.

– Erityisen hyvää oli opiskelijoiden omat kokemukset siitä, että he ovat osallisia, heidän elämänsä on merkityksellistä ja heidät kohdataan kansanopistossa. Olemme todella ylpeitä siitä, että opiskelijoiden oma kokemus osallisuudesta vahvistui, Suomen Kansanopistoyhdistyksen ja Sokka-hankkeen koordinaattori Anni Henricson sanoo.

STEP-koulutuksessa tärkein tulos on yhteisöllisyyden ja osallisuuden lisääntyminen.



Tutkija Antti Maunu Turun yliopistosta analysoi Sokka-hankkeen tuloksia ja onnitteli aikaansaannoksista.

– Tuloksista ilmeni osallisuuden vahva kokemus. Se oli kasvanut kyselykertojen välillä. Erityisen hyvä tulos tuli väittämistä ”Pystyn vaikuttamaan joihinkin elinympäristöni asioihin”, ”Koen, että minuun luotetaan” ja ”Saan myönteistä palautetta tekemisistäni”.

Hänen mukaansa tulosten taustalla on työntekijöiden vahva kyky kohdata ja tukea opiskelijoita.

Arvokasta oli myös yhteistyö 15 kansanopiston ja Kansanopistoyhdistyksen kesken. Verkosto pystyi toteuttamaan tavoitteet ja huomasi samalla, miten tärkeää ja tuloksellista yhteiskehittäminen on.

– Se on fiksua resurssien käyttöä, kun teemme yhdessä. Samalla hyötykin on moninkertainen, kun kehityksen tulokset ovat monen oppilaitoksen käytössä, Anni Henricson korostaa.

STEP-koulutus saavutti hienoja tuloksia

STEP-koulutuksessa käytettiin Sokka-hankkeessa laadittuja toimintamalleja ja työkaluja niin, että yhteisöllisyys, osallisuus ja opiskelijoiden vaikuttaminen lisääntyivät selvästi.

– Uudet toimintatavat ovat solahtaneet luonnollisesti oppilaitoksemme arkeen. Tuntuu, että opiskelijat pääsevät nyt aidosti vaikuttamaan, ja se on luontevaa, eikä mikään haastava lisätyö, sanoo STEP-koulutuksen opiskelijatoiminnan koordinaattori Inka Finne.

Muutokset ovat keränneet kiitosta myös opiskelijoilta, jotka ovat antaneet aikaisempaa enemmän myönteistä palautetta. Hyvät arviot ovat hyödyllisiä esimerkiksi kansanopiston markkinoinnissa.

STEP-koulutuksessa opiskelijat pääsevät nyt aidosti vaikuttamaan.

Nyt opiskelijoiden ääni tulee kuuluviin

STEP-koulutus uudisti opiskelijakuntatoimintansa Sokka-hankkeen toimintamallin ja oppaan avulla. Lisäksi otettiin käyttöön Sokan kehittämä osallisuuskartta.

– Nämä olivat todella toimivia työvälineitä! Nyt opiskelijoiden ääni tulee aidosti kuuluviin, Inka Finne sanoo.

Samaa mieltä on STEP-koulutuksen opiskelija Eemi Utriainen. Hän oli mukana uudistamassa opiskelijakuntatoimintaa.

Sokka-työkalujen ansiosta opiskelijatoimikunta on nyt järjestelmällistä ja organisoitua, ja sen viestintä on toimivampaa kuin ennen.

– Ehdottomasti parasta on se, miten uudistus selkeästi lisäsi yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia koko kampuksella ja eri alojen opiskelijoiden välillä. Myös matka koulun päättäjien ja opiskelijoiden välillä on lyhentynyt, Utriainen kertoo.

”Uudistus selkeästi lisäsi yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia koko kampuksella”, Eemi Utriainen
kehuu.

Ota toimivat työkalut käyttöön!

Yksi Sokka-hankkeen näkyvimmistä aikaansaannoksista on Sosiaalisesti kestävän ammatillisen koulutuksen toimintakäsikirja. Sen toimintamallit opastavat yhdenvertaisuuden ja osallisuuden edistämisessä, tasa-arvo- ja
yhdenvertaisuussuunnittelun edistämisessä ja hyvinvointijohtamisen kehittämisessä. Käsikirjan malleja ja materiaaleja voi hyödyntää vapaasti omassa oppilaitoksessa.

Toimintakäsikirjasta löytyy muun muassa yhteisöä etsimässä peli. Sitä voi pelata esimerkiksi älypuhelimella. Pelissä tutustutaan opiskeluun, oppilaitokseen, opiskeluhuoltoon ja oppilaskuntatoimintaan. Peli päättyy juhlasaliin ja valmistujaisiin.

– Yhteisöllisyyspelistä tuli tosi hyvä ja innostava! Joillekin pelillisyys on oikea keino motivoitua ja kiinnittyä oppilaitokseen, hankkeen koordinaattori Anni Henricson toteaa.

Oppilaitosyhteisöjen yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa edistetään toimintamallien kautta. Niistä on jo saatu positiivista palautetta kansanopistoilta.

– Mallit tukevat yhteisöllistä toimimista niin, että samalla edistetään yhdenvertaisuutta, Henricson sanoo.

Myös hyvinvointijohtaminen kohentuu toimintamallien avulla. Niitä testanneet kansanopistot olivat erittäin tyytyväisiä saamaansa apuun.

– Hyvinvointijohtamisen toimintamalleja kannattaa hyödyntää, koska ne luovat raamit ja systemaattisuutta hyvinvoinnin edistämiseen. Silloin kaikki tietävät, miten toimitaan ja mikä on keskinäinen työnjako.

Tutustu sosiaalisesti kestävän ammatillisen koulutuksen toimintakäsikirjaan




Kansanopistojen sosiaalisesti kestävä ammatillinen koulutus on kansanopistojen ammatillisen koulutuksen yhteishanke. Hankkeen tavoitteena on edistää monipuolisesti opiskelijoiden ja opistoyhteisöjen hyvinvointia ammatillisessa koulutuksessa. Hanke on käynnissä 19.12.2022–30.4.2025 ja sitä rahoittaa Opetushallitus.

Jaa sivu

Etelä-Pohjanmaan Opiston tanssin ja teatterin opintolinja sekä opistovuosi

Häräntappoase Seinäjoen kaupunginteatterin lavalle

Etelä-Pohjanmaan Opiston ja Seinäjoen kaupunginteatterin kolmas yhteistyöproduktio tuo klassisen kuvauksen nuoruudesta Elissa-näyttämölle ensi toukokuussa. Anna-Leena Härkösen Häräntappoase-romaaniin pohjautuva teos tarjoaa yleisölle raikkaan nostalgia-annoksen 80-luvun maalaismaisemaa, joka on höystetty nuorten tekijöidensä vimmalla. Teoksen päätähtinä nähdään Etelä-Pohjanmaan Opiston opiskelijoita. Ohjaaja Salla Honkaselle oli tärkeää löytää näytelmäteksti, jonka kautta voisi käsitellä nuorelle työryhmälle tärkeitä aiheita. Lopulta oli selvää,

Haemme historian ja yhteiskuntatieteiden opettajaa keväälle 2023

Opisto hakee kevätlukukaudelle 2023 historian ja yhteiskuntatieteen opettajaa. Tehtävä on päätoiminen opettajan sijaisuus, mutta työ voi jatkua myös tulevana lukuvuonna. Tehtävä sisältää opetusta myös oikeustieteen opintolinjalla. Lisäksi opettaja vastaa myös historian ja yhteiskuntatieteiden pääsykoevalmennuksesta keväällä. Opettajat työskentelevät kokonaistyöajassa ja opetus on pääosin lähiopetusta. Opettajan tärkeä tehtävä on myös ohjata opiskelijoita jatko-opintoihin ja auttaa heitä henkilökohtaisesti

opiston piha jouluna

Opiston toimisto on suljettu 22.-23.12. sekä 26.12.

Opisto laskeutuu joulun viettoon ja myös opiston toimisto on jouluviikolla suljettuna to-pe 22.-23.12. sekä ma 26.12. Välipäivinä toimisto palvelee tavalliseen tapaan ti-pe klo 9-15. Kevätlukukausi alkaa maanantaina 2.1.2023, jolloin opiskelijatkin palaavat takaisin joululomalta opistonmäelle. Toivotamme kaikille rauhallista joulun aikaa ja kaikkea hyvää vuodelle 2023!

neulekisakuva

Osallistu opistoaiheiseen käsityökilpailuun!

Jos opisto olisi sukka, millainen sukka se voisi olla? Tunnetko olevasi ihminen, jolle puikot tai virkkuukoukku ovat jo etsiytymässä käteen, kun loma-aika on alkamaisillaan tai tiedätkö jonkun innokkaan kädentaitajan, joka kaipaisi inspiraatiota tulevaan käsityöteokseensa? Opistomme juhli viime marraskuussa 130-vuotissyntymäpäiviään ja tokihan merkkipaalu antaa aiheen tallentaa opiston henki myös käsityötaiteeseen. Julistammekin avatuksi kilpailun kaikille opiston käyneille,

Haemme kevääksi oikeustieteen tuntiopettajaa

Opisto hakee kevätlukukaudelle oikeustieteen tuntiopettajaa, jonka tehtävänä on ohjata oikeustieteen avoimen yliopiston opintoja sekä edistää opiskelijoiden akateemisia opiskelutaitoja ja opinto-ohjausta oikeustieteen opintoihin. Työ sijoittuu pääasiassa oikeustieteen opintolinjalle Etelä-Pohjanmaan Opistossa.Työ on osapäivätyötä, ja oppitunteja on 10-15 viikoittain kevätlukukauden ajan. Työ alkaa 2.1.2023 tai sopimuksen mukaan. Haku päättyy 14.12.2022. Jätä hakemus Marja Hautalalle sähköpostitse: marja.hautala@epopisto.fi Katso tarkemmat

suomen lippu

Opiston toimisto suljettu ma 5.12.

Opiston toimisto on suljettu maanantaina 5.12. Tiistaina 6.12. vietämme itsenäisyyspäivää ja toimisto on myös silloin kiinni. Keskiviikkona paikalla taas tavalliseen tapaan. Toimiston väki toivottaa kaikille rauhallista itsenäisyyspäivän aikaa!

Haemme työntekijöitä päiväkoti Pääskysaareen

Päiväkoti Pääskysaari hakee kokoaikatyöhön varhaiskasvatuksenopettajaa tai sosionomia sekä varhaiskasvatuksen lastenhoitajaa. Pääskysaari on Korpisaaren Säätiön ylläpitämä yksityinen päiväkoti Ilmajoella. Uusi hirsinen päiväkoti toimii myös opetuspäiväkotina Etelä-Pohjanmaan Opiston lastenohjaajaopiskelijoille. Kasvatuksessa painotamme maaseutuhenkisyyttä, yhteisöllisyyttä ja kansainvälisyyttä. Arvostamme aktiivisuutta, sosiaalisia taitoja ja sitoutumista päiväkodin arvoihin. Lisätietoja antaa päiväkodin johtaja Niina Ojala (050 562 4952 tai niina.ojala@epopisto.fi). Haku päättyy 28.11.2022 ja

Anne Vihelä_Tomi Lähdesmäki_MäSäDuo

Opiston 130-vuotisjuhlapuheissa korostui sivistyksen merkitys

Edeltä sovittuna aikana marraskuun 7. päivänä 1892 pidettiin opiston alkajaistilaisuus. Opettajat olivat jo paikalla, muut paitsi veistonopettaja, joka saattoi saapua vasta joulun jälkeen. Näin kirjoitetaan Etelä-Pohjanmaan Opiston alkuhetkistä vuonna 1992 julkaistussa opiston 100-vuotishistoriikissä. Samaan tapaan edeltä sovittuna aikana marraskuun 7. päivänä kuluvaa vuotta 2022 pidettiin opiston 130-vuotisjuhlatilaisuus. Opettajat olivat paikalla, tosin edelleen ilman veistonopettajaa, mutta

Isänpäivälounas 13.11.2022

Muista isää tai vaaria opiston oman keittiön herkuilla! Kokoa perhe ja sukulaiset saman pöydän ääreen ja tule nauttimaan Ravintola Katajanmarjan perinteisestä isänpäivän buffetista. Noutopöytä katettuna sunnuntaina 13.11. klo 11.30-14.00. Noutopöydästä: Possunfile, tilliperunat, pippurikastike, kasvisgratiini, savulohi, salaatti- ja leipäpöytä, juomat.Jälkiruokana kahvi ja täytekakku. Hinta 25,00 €, lapset 5-12 v. 12,50 € (alle 5 v. maksutta). Varaukset

Haemme työntekijää sotetalli-hankkeeseen

Sotetallihanke etsii hanketyöntekijää. Hanke on yritysryhmän kehittämishanke, jota Etelä-Pohjanmaan Opisto/Korpisaaren säätiö hallinnoi. Hankkeen tavoitteena on kehittää ja tuotteistaa sosiaali- ja terveyspalveluja tuottavan tallin eli sotetallin konseptia ja sen mukaista kriteeristöä monialaisessa yhteistyössä useiden toimijoiden kanssa. Arvostamme hakijan soveltuvaa korkeakoulututkintoa (amk) hanketyön osaamista hevosavusteisten hyvinvointipalveluiden tuntemusta ymmärrystä yrittäjyydestä ja yrittäjämäistä asennetta taitoa rakentaa verkostoja ja ylläpitää