Kasvatustieteiden tohtori (KT) Sirkka Kumpula on toiminut Etelä-Pohjanmaan Opistolla matemaattis-luonnontieteellisten aineiden opettajana vuosina 1986-1996. Luennossaan hän puolustaa yksilöllisten taipumusten vahvistamista kouluopetuksen kehittämisessä.
Tehokas peruskoulutus on suomalainen ihme, joka on herättänyt paljon kansainvälistä uteliaisuutta. Sivistysbarometri 2024 ja oppimisen seurantatutkimukset viestivät muutosta heikompaan suuntaan. Pedagogisen uudistamistyön taustalla vaikuttaa muuttuva tiede, joka on mekanisoinut ihmisen irti luonnosta. Valistusaate onnistui 300 vuotta sitten vapauttamaan ihmisen, mutta miten tiede on nyt ohittanut ihmisen?
– Oppiminen on suuntautumista elämään. Tahto pyrkiä tietämään ja ajattelemaan itse oli valistuksen eetos. Tätä tahtoa tarvitaan taas, Sirkka Kumpula sanoo.
Valistusaate uudisti kulttuuria ja yhteiskuntaelämää tieteen, taiteen ja pedagogiikan, etenkin luonnontieteiden ja matematiikan keksintöjen ja sovellutusten kautta 1700-luvun lopulta lähien. Maagisen tietämisen tuhkasta kehittynyt luonnontieteellinen menetelmä vähitellen vakuutti aikalaiset ja vakuuttaa edelleen, mutta kokemustiedon kupla on edelleen ratkaisematta.
Saksalainen Immanuel Kant omisti ajattelemiselle koko elämänsä ja muistutti: ”Uskalla hankkia tietoa”. Kant välittää luottamusta ihmiseen ja häneen ajattelemisen kykyynsä.
Valistusaatteen vaikutuksesta kansanopetus kehittyi. Kansakoulut, jatko- ja kiertokoulut, kansanopistot, maamies-, nuoriso- ja raittiusseurat ja muu vapaa sivistystyö jatkoivat aikaisemman kirkon antamaa opetusta. Tiedolla oli käytännöllinen tavoite, mikä tavoite muuttui 1900-luvulla.
Valistuksen kokonaisvaltainen ihmiskäsitys kolkuttelee koulukeskustelua. Mitä voimme oppia valistuksen tieto- ja ihmiskäsityksestä 2000-luvulla?
Valistus vaikuttaa vieläkin – yleisöluento la 23.11.2024 klo 14–15
Paikka: Etelä-Pohjanmaan Opisto, Liakka-talo, auditorio (Opistontie 111, 60800 ILMAJOKI)
Luento on kaikille avoin ja maksuton. Ei ennakkoilmoittautumista, paikat varataan saapumisjärjestyksessä.
———
Sirkka Kumpula on KT ja matemaattisten aineiden opettaja. Kumpula on opettajauransa ohella väitellyt vuonna 2019 Tampereen yliopistosta tohtoriksi aiheesta, joka esitteli uuden näkökulman koulumatematiikkaan.