Kansanopistot ovat kaikilla mittareilla ammatillisen koulutuksen huippuosaajia – ja siksi toimivaa koulutusta ei saa heikentää

ep-lintu



Kansanopistojen ammatillinen koulutus on poikkeuksellisen laadukasta, yhteisöllistä, yhdenvertaista ja yksilöllistä.

Valtakunnallisessa Amis-opiskelijapalautteessa kansanopistot erottuvat edukseen esimerkiksi palautteiden keskiarvossa. Lisäksi opiskelijat valmistuvat nopeammin ja työllistyvät paremmin kuin ammatillisen tutkinnon suorittaneet keskimäärin.

– Palautteista näkee, että kansanopistojen järjestämä ammatillinen koulutus on laadukasta ja arvostettua. Meillä on hyvät yhteydet työelämään ja koulutamme aloille, joissa työtä on, Suomen Kansanopistoyhdistyksen toiminnanjohtaja Tytti Pantsar toteaa.

Selkeä valtti kansanopistoilla on kasvatus- ja ohjausalan koulutus. Sen vahvuuksia ovat läsnäoleva kohtaaminen, yhteisöllisyys ja aito vuorovaikutus.

– Kansanopistot ovat kasvatus- ja ohjausalan huippuosaajia, Pantsar sanoo.

Osaajista on jo pulaa, mutta koulutuksia uhkaavat leikkaukset

Uhkakuvana on rahoituksen heikkeneminen ja ammatillisen koulutuksen tehtävän vaarantuminen kansanopistoissa. Tilanne on ristiriitainen, koska kasvatus- ja ohjausalalla on pulaa osaajista.

– Kasvatus- ja ohjausalan opiskelijapolkuja ei tulisi vaikeuttaa. Näillä aloilla tarvitaan pätevyys ja tutkinto, ja osaajista on nyt jo pulaa, Pantsar huomauttaa.

Kansanopistot haluavat jatkaa ja kehittää laadukkaaksi todettua ja yhteisölliseksi kehitettyä koulutustoimintaansa. 

– Meillä kansanopistoissa pilotointi ja kokeileminen ovat talon tapa. Pienissä yksiköissä hierarkia on matala, ja siksi voimme helposti tehdä yhdessä, kehittää ja parantaa. Haluamme koko ajan kehittyä ja uudistua, Suomen Nuoriso-opiston opinto-ohjaaja Noora Seppänen kertoo.

Opiskelijat arvostavat yhteisöllisyyttä ja aitoa kohtaamista

Opiskelijat kehuvat ryhmähenkeä, aitoa kohtaamista, opettajien tukea ja innostunutta ilmapiiriä.

– Meillä on hyvä ryhmähenki ja jaamme paljon kokemuksia keskenämme, kertoo Kankaanpään Opistosta nuoriso- ja yhteisöohjaajaksi valmistunut Petteri Vuorenmaa.

– Olen oppinut paljon ihmisten kohtaamisesta, STEP-koulutuksesta nuoriso- ja yhteisöohjaajaksi valmistunut Matilda Pahakorpi kertoo.

– Yhteisö on täällä lämmin ja vastaanottavainen, Myanmarista kotoisin oleva Swe Zin Lin Htet sanoo. Hän opiskelee STEP-koulutuksessa lähihoitajaksi.



Kansanopistojen sosiaalisesti kestävä ammatillinen koulutus on kansanopistojen ammatillisen koulutuksen yhteishanke. Hankkeen tavoitteena on edistää monipuolipuolisesti opiskelijoiden ja opistoyhteisöjen hyvinvointia ammatillisessa koulutuksessa. Hanke on käynnissä 19.12.2022–30.4.2025 ja sitä rahoittaa Opetushallitus.

Jaa sivu

Opiston vanha päärakennus.

Haemme varhaiskasvatuksen opettajaa

Etelä-Pohjanmaan Opisto hakee varhaiskasvatuksen opettajaa, joka sijoittuu syyslukukaudeksi 2020 opiston lastenohjaajien ammatilliseen koulutukseen ja vuodenvaihteesta lähtien opiston uuden maaseutuhenkisen opetuspäiväkodin varhaiskasvatuksen opettajaksi.

alt=””.

Alueelliset nuorisotyöpäivät opistolla 13.-14.8.2020

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto sekä Etelä-Pohjanmaan Opisto järjestävät Alueelliset nuorisotyöpäivät 13.-14.8.2020 Etelä-Pohjanmaan Opistolla. Päivien teema on ”Lupa hyvään – Elämänmakuista myönteistä realismia ja eettistä pohdintaa.” Puhujina mm. toimittaja Susanna Laine, nuorisotyöntekijä Julianna Brandt, valokuvaaja/muusikko Mika Nuorva, tutkija Tomi Kiilakoski ja nettipoliisi Pyry Luomala.

alt=””.

Etelä-Pohjanmaan Opistolta valmistuneet

Kevään 2020 valmistuneiden nimet on julkaistu. Listoilla ovat kaikki Etelä-Pohjanmaan Opistolla ammatillisen tutkinnon suorittaneet, joiden nimien luovutukseen on lupa. Lämpimästi onnea kaikille valmistuneille sekä menestystä ja iloa tulevaisuuteen!

Ruutukaappaus opiston etäkevätjuhlasta.

Lukuvuosi päättyi etäkevätjuhlaan

Etelä-Pohjanmaan Opiston kevätjuhla järjestettiin 29.5.2020 etäkevätjuhlana Zoomin välityksellä. Juhlan järjestelyistä ja ohjelmasta vastasivat kulttuurilinjojen opettajat ja opiskelijat yhdessä muiden opistolaisten kanssa.

alt=””.

Opiston toimisto suljettuna 21.-22.5.2020

Opiston toimisto ja puhelinvaihde ovat suljettuina helatorstaina ja perjantaina 22.5.2020. Tavoitat meidät jälleen maanantaina 25.5.2020.

Opiston vanha päärakennus.

60 maksutonta opiskelupaikkaa elokuussa alkaville opintolinjoille

Etelä-Pohjanmaan Opisto on saanut Opetushallitukselta valtionavustuksen Tehdään tulevaisuus yhdessä -hankkeelle, jonka avulla tietyillä opintolinjoilla opiskelu on maksutonta 60 opiskelijalle koko syyslukukauden ajan. Maksuton koulutus on tarkoitettu erityisesti työttömien, työttömyysuhan alaisten ja työvoiman ulkopuolella olevien aikuisten perustaitojen kehittämiseen. Haku koulutuksiin on käynnissä 31.7.2020 saakka.

Pino opiston julkaisuja pöydällä.

#EPOPISTO – Lukuvuoden 2019-2020 julkaisu on ilmestynyt!

#EPOPISTO – Lukuvuoden 2019-2020 julkaisu on ilmestynyt ja luettavissa myös verkkolehtenä. Lukuvuoden päätteeksi julkaistavan lehden sisällöstä vastaa kirjoittamisen ja viestinnän opintolinja yhteistyössä muiden opistolaisten kanssa.

Teatterilinjan manifestien mainos.

Teatterilinjan Manifestit 13.-14.5.2020

Teatterilinjan Manifestit julkaistaan tänä vuonna poikkeuksellisesti Youtube-seikkailuna. Manifestit ovat opiskelijoiden henkilökohtaisia sooloteoksia. Ne ovat itsenäisiä, julkisia ilmauksia tekijöiden taiteellisesta sekä aatteellisesta ajattelusta. Manifestien ensiesitykset ovat keskiviikkona 13.5.2020 klo 18.00. Lisätietoja tapahtuman Facebook-sivulla!

alt=””.

Opiston toimisto suljettuna 12.5.2020

Opiston toimisto ja puhelinvaihde ovat suljettuina tiistaina 12.5.2020. Tavoitat meidät jälleen keskiviikkona 13.5.2020.

Ruutukaappaus etäopetustilanteesta.

Etäopetus on tuonut kansanopistoihin uusia opiskelumuotoja

Kansanopistoissa, kuten muissakin oppilaitoksissa, on opiskeltu tänä keväänä etäyhteyksillä. Opiskelijat ovat edenneet opinnoissaan hyvin, vaikka lähiopetuksen keskeytyminen on haastanut sekä opiskelijoita että opettajia. Kansanopistoissa on kehitetty myös uusia opiskelumuotoja. Miten on sujunut esimerkiksi teatterin tai poliisialan opetus?